Lissabon & Porto

1 november 2015 - Porto, Portugal

Bom día!

Het einde van mijn trip is in zicht. Ik schrijf dit verhaal dan ook op een terrasje aan de rivier tijdens mijn laatste uurtjes in Porto, met uitzicht op Gaia en de Dom Luis brug. Niet verkeerd lijkt mij. De afgelopen week heb ik het niet heel erg getroffen met het weer, regen was geen uitzondering. Maar gelukkig eindigt het met een heerlijke 20 graden en zon. Wat kan een maand dan snel voorbij zijn! Ik heb deze reis wederom veel over mezelf geleerd en kan niet wachten om te beginnen aan een nieuw hoofdstuk in mijn leven. Ik had voor mijn reis ideeën over wat ik wilde doen, maar ook twijfels. Door goede gesprekken met mensen die ik nauwelijks ken en appcontact met mensen thuis weet ik nu goed wat ik wil. En die twijfels? Die zullen blijven, ik ga alleen mijn uiterste best doen om er niet naar te luisteren. Maar deze blog gaat niet over mijn toekomst, dus hier laat ik het bij. Misschien is het wel stof voor een andere blog. Tijd om over mijn belevingen in Lissabon en Porto te vertellen!

Mijn laatste blog eindigde met mijn laatste dag met Alexandra. De volgende ochtend had ik mijn wekker voor haar gezet (04.30 uur!), zodat ze op tijd de trein kon pakken. Ze heeft namelijk het vermogen om door haar luide wekker heen te slapen, dus ik garandeerde haar dat ik haar zou wekken. Zo gezegd, zo gedaan. Na het afscheid nemen, ging ik uiteraard weer slapen. Die dag besloot ik lekker lui te zijn en pas 's avonds iets te ondernemen. Dit werd een drankje doen met Reuben, een Amerikaanse Portugees. Dit deden we samen met zijn vader, die mij wel zag zitten als schoondochter. Hierin moest ik hem uiteraard teleurstellen. We hebben zo'n 2,5 uur naar fadomuziek geluisterd. Ik vind het prachtig! Voor een uurtje of 2 dan. Hierna werd ik er een beetje mistroostig van, dus ik heb het op een gegeven moment opgegeven. Bovendien wilde ik de volgende dag vroeg naar Sintra, een dorpje buiten Lissabon. Wat een fantastisch dorpje! Ik besloot om eerst het zwaarste te doen, dat was de berg opklimmen naar het Moorse kasteel. Dit harde werken werd beloond met een prachtig uitzicht op Sintra en omgeving. Het dorpje zelf straalde één en al historie uit, wat natuurlijk ook komt omdat het in zijn oorspronkelijke staat behouden dient te worden. UNESCO bedankt! Na wat door het dorp te wandelen, ging ik het Nationale Paleis van Sintra in. Hier was ook heel veel bewaard gebleven, wat een goede indruk van vervlogen tijden gaf. Vanzelfsprekend wou ik ook wat lokaals proeven, dit was Queijadas de Sintra. Gemaakt van deeg, ei, bloem, kaneel, kaas en suiker. Heb net stiekem opgezocht wat erin zat, kon bij de mijne geen kaas ontdekken, maar lekker was het wel! Onderweg naar het hostel wat eten halen in een Shoppingmall en voor mezelf klaarmaken in het uiterst schattige keukentje van het hostel en de dag was alweer tot een einde gekomen. De laatste twee dagen in Lissabon werden ingevuld met een bezoekje aan het stadion van Benfica (indrukwekkend!) en de grootste shoppingmall van Lissabon, rondwandelen in het centrum, koffie drinken met een Zweed en een etentje met een Canadese en Japanse. Grappig hoe snel je diepe gesprekken kan hebben met mensen die je nauwelijks kent. Zal vast niet komen omdat ik zo graag praat... Mijn verblijf in Lissabon duurde wat langer dan gedacht, wat zeker niet in de laatste plaats komt door het geweldige hostel (Ambiente is de naam, beveel het ten zeerste aan) waar ik in zat. Het was zoals ze zeggen: my home away from home! De Russische eigenaren waren zo aardig, het was echt een genoegen daar te verblijven. En de cake die ze maakten is onovertroffen.

En zo was het tijd voor mijn laatste bestemming Porto. Ik had er veel goede verhalen over gehoord, dus mijn verwachtingen waren vrij hoog. En die zijn zeker waargemaakt! Wat een mooie stad, met de beroemde brug, de authentieke gebouwen aan de rivier en natuurlijk de porthuizen. Deze staan ironisch genoeg niet eens in Porto, maar in Gaia, aan de overkant van de rivier. Ik heb meegedaan aan een Free Walking Tour, waardoor ik veel te weten ben gekomen over de historie van de stad. We bezochten het prachtige treinstation, dat in drie stadia werd gebouwd. Ze waren namelijk op een aantal problemen gestuit, zoals het ontbreken van een loket om kaartjes te kopen. Mensen konden dus wel in Porto met de trein komen, maar niet meer terugkomen met diezelfde trein. Om dit te bouwen hebben ze het treinstation toendertijd een aantal jaren dichtgegooid. Ik dacht dat ik lui was, maar de Portugezen overtreffen me zeker. De gids hield van sarcasme, dus vanaf het eerste moment waren we beste vrienden. Dit resulteerde in elkaar belachelijk maken, bij elke kans die zich voordeed. Ik heb me dus prima vermaakt! Het enige jammere aan hem was dat hij ons een tip gaf voor tradioneel Portugees eten, wat bij ons totaal niet in de smaak viel. Dus bij deze waarschuw ik jullie, neem geen Francesinha. Heel vet en mijn maag en darmen hebben overuren moeten draaien om het te verwerken. Naast al het lopen, werd een porthuis bezocht. Die van Taylor's welteverstaan. Ik vond dit erg leuk, aangezien ik al twaalf jaar in de horeca werk en dus ook port verkoop. Een rondleiding en drie portjes proeven kostte 5 euro, wat mij echt ontzettend meeviel. En dan was er de boekwinkel, livraria Lello. De oudste van Porto en volgens de inwoners van heel Portugal. Maar dat claimen ze ook in Lissabon. Dat doet niks af aan het feit dat het een beeldschone boekwinkel is, sowieso de mooiste die ik ooit heb gezien. En de trap, fenomenaal. Als ik later rijk ben, wil ik zo'n exemplaar in m'n huis. Dromen mag. Ik werd tijdens al deze activiteiten vergezeld door Ian, een 50-jarige Canadees, met vele bijzondere verhalen. Wat heeft die man al veel gereisd zeg! Daarnaast hebben we een avond tapas genuttigd, waarbij we compleet verrast werden met wat op tafel kwam. Eén van mijn lekkerste maaltijden deze reis. Er werd uiteraard ook even geshopt en ik heb in Porto mijn portie koffie wel gehad. En nu ik zie dat het al bijna tijd is om naar het vliegveld te gaan, laat ik het hierbij. Ik hoop dat jullie mijn verhalen over deze trip met plezier hebben gelezen en ik zie jullie thuis vast snel weer! Obrigado e adeus!!